top of page
IMG_5869.HEIC

Over mij

 

Mijn naam is Esther Tapken, orthomoleculair therapeut en oprichter van Praktijk Lijfkracht.

 

Mijn werk is ontstaan vanuit mijn eigen verhaal.

 

Een aantal jaren geleden kreeg ik zelf een burn-out. Niet alleen mentale uitputting, maar vooral een lichaam dat totaal leeg was. Extreme vermoeidheid, weinig energie en het gevoel dat mijn lichaam niet meer meewerkte. Toch kreeg ik telkens dezelfde boodschap te horen: mijn bloedwaarden waren goed, dus er zou niets aan de hand zijn.

 

Maar zo voelde het niet.

 

Ik werkte destijds nog voor de klas in het basisonderwijs. Een prachtig beroep, maar mijn energie raakte steeds verder op. Uiteindelijk moest ik stoppen met werken omdat mijn lichaam simpelweg niet meer kon. Dat was een moeilijke periode, maar achteraf ook een keerpunt.

 

Ik besloot mijn klachten serieus te nemen en te zoeken naar antwoorden. Niet alleen voor mezelf, maar ook omdat ik voelde dat er meer mensen zijn die zich niet gehoord voelen wanneer hun klachten niet direct zichtbaar zijn in standaard bloedonderzoek.

 

Die zoektocht bracht mij bij de orthomoleculaire geneeskunde.

 

Ik volgde de vierjarige HBO-opleiding Orthomoleculaire Therapie bij Evenwijs en verdiepte mij intensief in hoe voeding, darmen, hormonen en leefstijl samen onze gezondheid bepalen. Tijdens die jaren begon ik steeds beter te begrijpen wat er in mijn eigen lichaam was gebeurd en hoe herstel mogelijk is.

 

Vandaag kan ik zeggen dat ik mijn energie en gezondheid weer terug heb gevonden.

 

Juist daarom raakt dit werk mij zo. Ik weet hoe het voelt wanneer je lichaam niet meer doet wat het moet doen, en hoe frustrerend het kan zijn als je geen duidelijke antwoorden krijgt.

 

Naast mijn basisopleiding heb ik mij verder gespecialiseerd in onder andere:

 

maag-, lever- en darmgezondheid

fertiliteitsstoornissen 
hormonen

gewichtsbeheersing

ketogene voeding
burn-out en vermoeidheidsklachten

hirudotherapie (werken met bloedzuigers)
Bijbelse voeding

 

En eigenlijk blijf ik altijd student. Regelmatig ben ik nog terug te vinden in de schoolbanken voor bijscholing, omdat ik het belangrijk vind om mijn kennis te blijven verdiepen.

 

Wat mij drijft is de overtuiging dat het lichaam een groot herstelvermogen heeft wanneer je het begrijpt en op de juiste manier ondersteunt.

 

Het mooiste van mijn werk vind ik het moment waarop iemand weer energie begint terug te krijgen, klachten beginnen te verminderen en iemand weer vertrouwen krijgt in zijn of haar eigen lichaam.

 

Daar doe ik het voor!

Kies voor een klachtenvrij leven en klik hieronder
voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek!

bottom of page